Apsauga nuo saulės – ar kenkia mūsų odai

Apsauga nuo saulės

Ar pamenate laikus, kai vanduo Baltijos jūroje niekada nebuvo per šaltas, o oras – per vėsus? Tad paplūdimyje įsikurdavote anksti ryte, o į laikiną buveinę traukdavote tik saulei leidžiantis?

Tuos laikus dauguma dabartinių suaugusiųjų prisimena su nostalgija: kas vaikams gali būti nuostabiau už smėlio pilis ir nesibaigiančias maudynes?..Tačiau atmintyje nedyla ir dar vienas prisiminimas: kaip po tokių pramogų peršti ir skauda nudegusią odą. O jūs ar pamenate raudonus lyg virto vėžio pečius ir nugarą, rūgpienio kompresus?

Apie tokio „poilsiavimo“ pavojus tada niekas nekalbėjo ir apsauginių priemonių odai nenaudojo. Tiesa, jei atvirai, priemonių ir nebuvo. Greičiau priešingai – visi trokšdavo šokoladinės įdegio ir, pageidautina, kuo greičiau.

Kaip apsisaugoti nuo saules spinduliu pliaze

Dabar žinome ne tik apie saulės vonių privalumus: saulėje besigaminantį vitaminą D, „laimės hormonus“ ir pan., bet ir neigiamas pasekmės odai: senėjimą skatinančius laisvuosius radikalus, galinčius sukelti gyvybei grėsmingas odos ligas. Galima teigti, kad dėl šios priežasties dauguma poilsiautojų rūpinasi ne tik įdegiu, bet ir savo sveikata.

Tačiau tenka sutikti ir tokių, kurie į šiuos dalykus numoja ranka. O tai didelė klaida: taip, tiesa, kad ne visi „nesaikingieji“ būna rimtai nubausti, tačiau neabejotina, kad jų oda greičiau sensta, praranda drėgmę, elastingumą, „pasipuošia“ pigmentinėmis dėmėmis.

Dabar vis dažniau pasitaiko saulės spindulių sukeltų alerginių susirgimų, pavyzdžiui, fotodermatozė. Žmonių, nenaudojančių apsauginių priemonių, saugančių nuo pavojingų saulės spindulių, argumentai įvairūs: šios priemonės brangios, per riebios ar lipnios, su jomis visai neįdegama arba priešingai – jos visai neapsaugo.

Kiekvieną tokią repliką vadinu „argumentu“, nes:

  • Tereikia netingėti ir puikiausią priemonę galima nusipirkti pigiau. Beje, aš jas įsigyju tik vaistinėse.
  • Priemonės konsistenciją ir paskirtį taip pat galima rinktis: yra ir itin „lengvų“ pienelių, gelių, skirtų kūnui ar tik veidui.
  • Deja, tačiau net ir pačio didžiausio apsaugos faktoriaus priemonė, naudojama taip dažnai, kaip gamintojas rekomenduoja, nesuteikia 100% apsaugos. Taigi, vargu, ar visai neįdegate.
  • Arba atvirkščiai – ar galite sąžiningai patvirtinti, kad priemonę naudojate ne vieną kartą per dieną, tepate pakankamą kiekį, tačiau oda parausta tarsi visai neapsaugota?

Apsauga nuo saulės – ar kenkia mūsų odai?

Tiesa, dabar vis dažniau pasigirsta įspėjimų, kad ir priemonės, turinčios saugoti nuo pavojingų spindulių – ne išeitis: jose tiek nepageidaujamų cheminių junginių, kurių paprastai kosmetinėse priemonėse vengiame. Sakoma, jog šios priemonės nestabilios (todėl ir rekomenduojama atidarytų nenaudoti ilgiau nei 12 mėnesių), skildamos gamina laisvuosius radikalus, kurie gali tapti vėžinių susirgimų priežastimi. Be to, sugeria tik UVB spindulius ir tik nedidelę dalį UVA spektro spindulių.

Tad kaip apsaugoti odą?

Tik asmeninė patirtis pasakys, kuri priemonė tinkamiausia jums: nerafinuoti aliejai, priemonės su mineraliniais filtais (titano dioksidu arba cinko oksidu) arba jau minėtos – su cheminiais filtrais. Rimčiausias argumentas, kokią apsaugos priemonę rinktis, taip pat ir tinkamiausias apsaugos filtro dydis٭, jūsų odos tipas ir kokioje šalyje leisite saulėtas dienas – gimtinėje ar šiltesniuose kraštuose.

Tiesa, jei renkatės aliejus, tai oda po masažo tikrai padėkos: taps sudrėkinta, švelni, elastinga, tačiau nuo įdegio nebus saugoma. Priemonės su su mineraliniais filtrais teikia reikiamą apsaugą ir pakankamai saugios, labai mėgstamos natūralų gyvenimo būdą vertinančių žmonių. Pati jomis nesusižavėjau: nenatūralus baltumas negąsdino, tačiau nepatiko riebios ir tarsi su kauke esančios odos pojūtis. Taigi renkuosi „blogybę“, bet, tikiuosi, mažiausią.

Kaip ir minėjau, šias priemones nuo saulės perku tik vaistinėse. Taip pat tik žinomo, gerą reputaciją turinčio gamintojo. Tačiau geriausia apsauga nuo saulės spindulių mūsų šeimai – saikas. Taip, vitaminas D, pasigaminantis saulės poveikyje, būtinas. Tačiau ar žinote, kad tam, kad gautume pakankamą kiekį vitamino D, saulėje užtenka pabūti 2-3 kartus per savaitę po dešimt minučių?

 

٭SPF arba saulės apsaugos faktorius yra matavimo sistema, kuri apibrėžia kiek laiko saulės filtras apsaugo odą nuo UVB saulės spindulių. SPF numeris rodo kiek ilgiau galima būti saulėje nenudegant pasitepus kremu ir be jo.